Zvířata

Na Živě.cz se tématu Zvířata věnujeme průběžně. Přečtěte si tyto články a budete vědět všechno důležité.

Úžasní nejsou jen píseční červi z Duny. Také na Zemi najdete řadu fascinujících červích organismů | Foto: Astronimation, CC BY 3.0

** Oslovení „pozemský červe“ používají v pohádkách nadpřirozené bytosti, aby zdůraznily lidskou nicotnost ** Pozemští červi skutečně nejsou tak impozantními tvory jako píseční červi z planety Arakis ** To jim však na jedinečnosti mnoho neubírá

27.  3.  2024| Jaroslav Petr

Zvířata

Geneticky modifikované vepřové na obzoru. Firma chce chovat prasata geneticky obrněná proti nebezpečnému viru | Foto: Public Domain Pictures

** Britská firma Genus chce zavést ve světě chov geneticky modifikovaných prasat ** Zvířata jsou odolná k nebezpečné virové nákaze ** Pokud záměr firmy vyjde, bude její prase prvním masově chovaným geneticky modifikovaným zvířetem

7.  3.  2024| Jaroslav Petr |6

Genetika

Paúhoř elektrický v roli genového inženýra. Elektrickými výboji dokáže navozovat genetické modifikace | Foto: Joachim S. Müller, CC BY-NC-SA 2.0

** Genetické modifikace dala Evropa na index, protože jí připadají „nepřirozené“, a tudíž i nebezpečné ** V přírodě si ale organismy geny navzájem vyměňují, aniž by to pro ně mělo fatální následky ** Nejnověji se ukázal jako zdatný „přírodní genový inženýr“ paúhoř elektrický

21.  12.  2023| Jaroslav Petr |6

Zvířata

Zvířata mohou prospívat ze vzájemného válčení. Ale platí to jen v některých případech | Foto: Bernard DUPONT, CC BY-SA 2.0

** Válečné konflikty nepřinášejí nic dobrého ** Platí to i o válkách, které mezi sebou vedou zvířata ** U africké šelmičky ale vědci pozitivní přínos války se sousedy odhalili

23.  11.  2023| Jaroslav Petr |5

VálkaZvířata

Zelené salámy prozradily, že nejradši máme sebe, pak zvířata a až pak životní prostředí | Foto: Taz, CC BY 2.0

** Volání po trvale udržitelném rozvoji zaznívá v Evropě velmi silně ** Zajímavý výzkum vztahu spotřebitelů k udržitelnému rozvoji nyní publikovali němečtí vědci ** Vyplývá z něj, že ochrana životního prostředí není ani u „zelených“ Němců na prvním místě

2.  11.  2023| Jaroslav Petr |10

EkologieJídlo

Co se stalo s ptačí chřipkou? Před 20 lety jsme se jí báli, ale od té doby nám už otrnulo | Ilustrace: AI DALL-E 3

** Ptačí chřipky způsobené virem H5N1 jsme se báli před dvaceti lety, ale od té doby nám otrnulo ** V současnosti koluje chovy drůbeže i populacemi volně žijících ptáků nový typ tohoto viru ** Zatím se ho bojí hlavně chovatelé drůbeže, ale virus už ukázal, že umí nakazit i savce včetně člověka

30.  10.  2023| Jaroslav Petr |14

ptačí chřipkaGenetika

Jeskynní lev nebyl pro neandrtálce postrach. Tyto velké kočky lovili, stejně jako obří slony | Foto: Heinrich Harder

19.  10.  2023| Jaroslav Petr |2

ZvířataArcheologie

Zkusíme jim upravit geny… CRISPR by mohl ochránit kuřata proti ptačí chřipce | Ilustrace: AI Midjourney.

Zkusíme jim upravit geny… CRISPR by mohl ochránit kuřata proti ptačí chřipce