Z nuly na sto za tři sekundy: Na pražském ČVUT vyvíjí elektrickou Formuli

Na Českém vysokém učení technickém v Praze (ČVUT) staví závodní formule. Nejvíce pozornosti nyní sbírá tato elektrická Eforce, ale již dříve se tu začala vyvíjet i verze se spalovacím motorem.

150 koní při hmotnosti 192 kg

Účel projektu je jasný – dát možnost studentům zaučit se praxí. V týmech spolupracují studenti Fakulty elektrotechnické, Fakulty strojní i dalších fakult. Vyvíjí přitom jednotlivé komponenty a vytváří celek, se kterým se následně i závodí.

S formulí se závodí v rámci celosvětové soutěže Formula Student. Je to největší studentská soutěž tohoto typu s historií již od roku 1981. Aktuálně se jí účastní přes 600 univerzitních týmů z celého světa. Vítěz soutěže nemusí nutně mít nejrychlejší auto. Záleží na celém mixu konstrukce, výkonu, plánování rozpočtů a zpracováním marketingového plánu. Tým ČVUT je aktuálně na 16. příčce ze 133 týmů v rámci soutěže elektrických formulí.

Při samotných závodech pak na Formuli a jejího pilota čeká několik disciplín. Například soutěž v akceleraci, nebo Skid Pad, kdy se jezdí na trati ve tvaru osmičky a prověřuje se postranní akcelerace vozidla. Dále je to závod na nejrychlejší kolo a nakonec hlavní závod - vytrvalostní na 22 km.

Formule má výkon 112 kW (150 koní) při hmotnosti 192 kg a pohon všech kol. Řídit něco takového musí být zážitek. Zrychlení z nuly na 100 km/h proběhne za tři sekundy. Rozvor auta je 1540 mm, rozchod 1296 mm a kola mají velikost 10".

Při daném výkonu je formule nesmírně rychlá, zejména při akceleraci. Je tedy velmi důležité zohlednit aerodynamiku. Vše si studenti musí vypočítat, nasimulovat a následně vyrobit a otestovat. Není divu, že o studenty z týmu je po dokončení školy největší zájem mezi budoucími zaměstnavateli. Mnoho firem proto také tým sponzoruje, včetně Škodovky.

Všechno na míru s vlastním vývojem

Každé kolo má svůj motor, vepředu jsou to jen menší s výkonem 9 kW namontované přímo u kol. Motory si studenti navrhnou a na míru jim je vyrobí brněnská firma TG Drives.

Vzadu už jsou motory zabudovány v kompozitovém těle formule. Jedná se o dvojici motorů TG Drives N5, každý s výkonem 47 kW. Kola jsou řízena skrze měnič vlastní konstrukce, stejně tak aktivní elektronický diferenciál si vyvinuli studenti sami. Z vlastní díly pochází i online telemetrie.

Došlo i na ryzí strojařinu. Motory nejefektivněji pracují v rozmezí vyšších otáček, než co se hodí pro otáčení kol na silnici, proto bylo nutné vyvinout převod. Malý, lehký a přitom schopný odolat i vysoké zátěži.

Motory potřebují chlazení, stejně tak výkonová elektronika na jejich řízení. Obojí je chlazené vodou chladičem vlastní konstrukce.

Za sedačkou pilota je umístěn 7,1kWh akumulátor, který studenti rovněž postavili sami. Základem jsou dílčí Li-Ion články od Sony. Je nutné řídit jejich spotřebu a také chlazení. V současném modelu zatím není k dispozici rekuperace energie, ale už se na ní pracuje.

Konstrukci tvoří kompozitní monokok sendvičové struktury s hlavním obloukem z chrommolybdenové vysokopevností oceli svařený metodou TIG. Vše je samozřejmě prototypová konstrukce s vlastním vývojem. Platí to i o podvozku s nezávislým zavěšení všech kol.

Elektrická formule ČVUT je zkrátka obdivuhodná hračka a perfektním způsobem, jak studenty vtáhnout do praxe. Můžete jim fandit a sledovat jejich počínání na webu eforce.cvut.cz.

Diskuze (5) Další článek: Trello míří na počítače, nabídne aplikaci pro Windows i macOS

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,