Tajuplný gama signál centra Mléčné dráhy není od temné hmoty, ale od pulzarů

• Gama teleskop Fermi zjistil, že z centra naší Galaxie vychází více gama záření, než by podle našich znalostí vesmíru mělo
  • Původ tohoto gama záření je možné vysvětlit několika možnými modely a jedním z nich je i působení temné hmoty
  • Odborníci však odhalili, že nejpravděpodobnějším pachatelem jsou milisekundové pulzary

Fyzici velice touží odhalit tajemství temné hmoty. Pátrají po nich všude možně a vítají každou záhadu, na kterou narazíme na Zemi či ve vesmíru, pokud by mohla vysvětlit, jak to s temnou hmotou vlastně je.

Mezi takové nadějné záhady v poslední době patřilo pozoruhodné gama záření, které detekujeme v centru Mléčné dráhy. Na jeho odhalení má stěžejní zásluhu americký vesmírný gama teleskop Fermi. Ten zjistil, že z centra naší Galaxie vychází více gama záření, než by podle našich znalostí vesmíru mělo.

Původ tohoto gama záření je možné vysvětlit několika možnými modely a jedním z nich je i působení temné hmoty. Podle této představy se temná hmota koncentruje v centrech galaxií a tam by se mohly navzájem srážet částice temné hmoty, které jsou pro nás stále záhadné. V těchto srážkách by se při tom mělo vyzařovat gama záření.

Roland Crocker z Australské národní univerzity (ANU) a jeho spolupracovníci nedávno důkladně zmapovali gama záření centra Mléčné dráhy v doposud nevídaném detailu. Když pak analyzovali rozložení zdrojů tohoto záření, tak dospěli k názoru, že neodpovídá představám o temné hmotě.

Namísto toho zjistili, že souhlasí s tím, jak jsou v této oblasti vesmíru rozložené hvězdy. A prostorové uspořádání hvězd se liší od toho, co bychom čekali u temné hmoty.

Podle Crockera a jeho týmu jsou proto nejvíce pravděpodobným pachatelem pozorovaného gama záření v centru Mléčné dráhy milisekundové pulzary. Přesněji řečeno, pořádně velká populace milisekundových pulzarů, které divoce rotují a přitom opékají okolní vesmír tvrdým gama zářením.

Pulzary jsou jádra velkých vyhořelých hvězd, takže můžeme říct, že tajuplné gama záření v centru Galaxie mají na svědomí hvězdy. Zatím není úplně jasné, jakým mechanismem vzniká tolik gama záření z pulzarů, podle Crockera je ale jenom otázkou času, než astrofyzici naleznou nějaké přijatelné vysvětlení.

Jde o pozoruhodný objev, který ale rozesmutnil lovce temné hmoty. Crockerův tým totiž prakticky vyloučil, že by původcem inkriminovaného gama záření mohla být temná hmota. Pokud temná hmota skutečně existuje, tak ji vědci budou muset vypátrat někde jinde.

Foto: L. Jaramillo a O. Macias, Virginia Tech