Slovenské létající auto se začne prodávat. Vypadá skvěle, ale stojí majlant

Už jste možná zaznamenali, že slovenská firma vyvíjí létající automobil s názvem Aeromobil. Na vývoji totiž už pracují několik let a s výsledky své práce se jednou za čas pochlubí, čímž vzbudí zaslouženou pozornost. Nyní na výstavě v Monaku tvůrci představili čtvrtou vývojovou verzi Aeromobilu a oznámili zahájení předprodeje prvních pěti set kusů.

Je to velmi významný krok. Funkčních konceptů automobilů schopných vzlétnout existuje sice hned několik, ale do běžného prodeje se zatím žádný nedostal. Aeromobil získal potřebné homologace pro provoz na zemi i ve vzduchu a začne se vyrábět sériově. Byly spuštěny předobjednávky na prvních 500 kusů a s dodáním budoucím majitelům se počítá v roce 2020, tedy za tři roky.

Cena ale nepříjemně překvapí. Tvůrci původně hovořili o řádu několika set tisíc eur, ve finále je ale 1,2 až 1,5 milionu eur podle výbavy (32 - 40 milionů korun).

Aktuálně představená čtvrtá generace Aeromobilu je už předobrazem finální sériové verze. Má dvoumístný kokpit a zepředu vypadá jako automobil. Křídla jsou sklopná dozadu a plná transformace automobilu na letadlo proběhne do tří minut.

Video – takto létala třetí generace Aeromobilu:

Ve vzduchu je stroj tlačen vrtulí poháněnou spalovacím čtyřválcovým motorem s turbodmychadlem o výkonu 224 kW. Po zemi stroj pohání 80kW elektromotor. Dolet výrobce slibuje až 750 km a dojezd po zemi až 700 kilometrů (napájení není z baterií, ale generátoru - spotřeba pak vychází cca na 4,2 l/100 km).

Vzduchem dokáže svištět až 360 km/h, po zemi je maximální rychlost 160 km/h. Díky nízké hmotnosti kolem 960 g dokáže vůz po zemi zrychlovat na 100 km/h za slušných 10 s i s ne nějak oslnivě výkonným elektromotorem. Co se týče rozměrů, na délku má téměř 6 m, šířka v režimu automobilu je 2,3 m a rozpětí křídel v režimu letadla je 8,8 m.

K provozu budete potřebovat jak řidičský, tak pilotní průkaz. Cíleno je na obchodníky, kteří již nyní využívají k rychlé dopravě malá soukromá letadla, ovšem dopravu z/na letiště musí zajišťovat jinak. Kombinace obou dopravních prostředků jim ušetří čas.

Diskuze (11) Další článek: Brněnské soudy daly stop Uberu. Je to dobře, nebo krok zpět?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,