NASA bojuje s měsíčním prachem. Astronauti testují speciální povlak

• Měsíční prach se rád lepí na skafandry astronautů i na přístroje
  • NASA se tento problém usilovně snaží vyřešit
  • Astronauti teď testují povlak pro součástky satelitů a dalších zařízení

Jak rychle zjistili američtí astronauté, kteří přistáli na Měsíci během programu Apollo, Měsíc je plný prachu. A tenhle prach s nepravidelnými zrnky, jejichž hrany jsou ostré jako břitva, se velmi rád lepí na skafandry astronautů i na přístroje a vybavení.

Pro NASA se z toho stala noční můra. Když začali plánovat návrat na Měsíc s programem Artemis, tak věnují nemalé úsilí výzkumu a vývoji technologií i vylepšení, které by řešily problémy s měsíčním prachem. Pro NASA je to jeden z nejvýznamnějších problémů, jaké je nutné překonat.

Pomůže speciální povlak?

Astronauté na Mezinárodní vesmírné stanici ISS teď testují pokročilý povlak pro součástky satelitů a dalších zařízení. Jak říkají vědci NASA, tento materiál nebyl původně určen pro ochranu před měsíčním prachem, ale zdá se, že se k tomuto účelu hodí.

Vivek Dwivedi a Mark Hasegawa z Goddardova kosmického střediska NASA tento materiál vyvinuli k neméně významnému účelu. Hledali něco, co by omezilo hromadění elektrického náboje na komponentách satelitů. To může vést ke zničení elektroniky, když satelit či kosmická loď prolétá oblastmi s plazmatem, které se nacházejí v magnetosféře Země a obsahují množství elektricky nabitých částic.

Dwivedi a Hasegawa vytvořili nový materiál tím, že nanesli ultratenkou vrstvu oxidu india a cínu (ITO, podle anglického indium tin oxide) na suchý pigment barviva. Vzniklý materiál právě prochází testováním na palubě ISS, kde jsou vzorky materiálu vystavené působení plazmatu. Za nějaký čas by badatelé měli dostat vzorky zpět k detailní analýze.

Měsíční prach vznikl při nesčetných dopadech meteoritů na povrch Luny, které drtily měsíční skály a horniny na nepatrná zrnka. Na denní straně ho UV záření Slunce nabíjí kladným elektrickým nábojem, zatímco na noční straně ho sluneční plazma nabíjí negativním nábojem. Když na Měsíc přiletí astronauti se svým vybavením, tak si přinášejí vlastní elektrické náboje a měsíční prach je k nim neodolatelně přitahován.

Materiál Dwivediho a Hasegawy dokáže rozptylovat elektrický náboj. Proto by měl ochránit jak přístroje a vybavení, tak i skafandry astronautů. Badatelé plánují postavit větší zařízení na výrobu tohoto sofistikovaného materiálu, aby mohli rozšířit jeho testování. Návrat na Měsíc se pozvolna blíží.

• Artemis 1: Nepilotovaný let, kdy bude loď Orion navedena na oběžnou dráhu kolem Měsíce a pak zpět k Zemi. Termín: konec roku 2022