Lidé

Přečtěte si zajímavé redakční články, které se věnují tématu Lidé.

Jak jsem randil s robotem. Nenárokovost Repliky vám může pokazit lidské vztahy

Osobní tragédie zrodila chatbot, se kterým se můžete kamarádit, ale také vstoupit do manželství. Vztahy s Replikou jsou pro zúčastněné reálné.

| 1.  4.  2024| Petr Urban

Články z Computeru

Vyhlášení geologického období antropocénu se nedaří. Vědci se nedokážou shodnout, kdy nastal jeho počátek | Foto: Duncan Rawlinson - Duncan.co, CC BY-NC 2.0

** Mezinárodní subkomise pro kvartérní stratigrafii zamítla zavedení geologického období antropocénu ** To je charakterizováno jako období, kdy se hlavním činitelem formujícím podmínky na Zemi stalo lidstvo ** Znamená to, že vědci už nepovažují lidskou činnost za tak zásadní a kritickou?

20.  3.  2024| Jaroslav Petr |8

Geologie

Noční glóbus od NASA vypráví příběhy. Proč je v Koreji tma a prostředek Severního moře svítí

** Noční satelitní snímky naší planety odhalují mnoho příběhů ** Ukazují historický kontext zemí a států ** Prozrazují, jak se mění osídlení a rozložení populace

28.  2.  2024| Karel Kilián |13

SatelitZeměNASA

Většina lidí nosí miminko na levém předloktí. Podle vědců to souvisí s dominantní rukou | Foto: Pexels

** Většina lidí nosí miminko na levém předloktí ** Vědci to připisují celé řadě různých příčin **Nová studie z Norska přináší celkem logické vysvětlení.

24.  1.  2024| Jaroslav Petr |10

Děti

Člověka zformovala evoluce tak, že mu to brání v řešení globálních problémů | Foto: Needpix.com

Člověka zformovala evoluce tak, že mu to brání v řešení globálních problémů

** Po tisíciletích evoluce se člověk dostal do nezáviděníhodné situace ** Často můžeme slyšet názory, že si lidstvo poradí stejně, jako si poradilo s problémy v minulosti ** Podle nové studie ale to, co nám po tisíciletí pomáhalo, nám teď v řešení našich problémů brání

10.  1.  2024| Jaroslav Petr |23

Evoluce

Katastrofy nejsou nevyhnutelné, lze jim předcházet. Podle vědců jsou za vším lidé | Foto: Save the Children, CC BY-NC-ND 2.0

** Katastrofy nepřitahují jen bulvární sdělovací prostředky, ale i seriózní vědce ** Ti se nyní zaměřili na prevenci tragických následků ** Odmítají pojem „přírodní pohroma“ a říkají: za vším jsou lidé

1.  12.  2023| Jaroslav Petr |15

Katastrofy

Jeskynní lev nebyl pro neandrtálce postrach. Tyto velké kočky lovili, stejně jako obří slony | Foto: Heinrich Harder

19.  10.  2023| Jaroslav Petr |2

ZvířataArcheologie

Lidský radiolog je v diagnostikování plicních chorob stále lepší než umělá inteligence | Zdroj: Pixabay.

30.  9.  2023| Karel Kilián |4

MedicínaLidéUmělá inteligence

Měli jsme štěstí, lidstvo před milionem let málem vyhynulo. Zbylo snad jen přes tisíc lidí schopných reprodukce | Foto: PickPik

** Před necelým milionem roků postihla Zemi katastrofa, která málem vyhubila lidstvo ** Vyplývá to z výsledků analýz dědičné informace více než tří tisíc současných lidí ze všech koutů světa ** Vědci hlásili takové „slezení z hrobníkovy lopaty už několikrát, ale pak brali svá slova zpět

6.  9.  2023| Jaroslav Petr |47

GenetikaLidé

Dva miliony let stará dědičná informace našeho dávného příbuzného  | Foto: Svante Pääbo, Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology, CC BY 2.5

Dva miliony let stará dědičná informace našeho dávného příbuzného

** Genetici si připsali na své konto další rekord ** A to navzdory tomu, že pro něj neměli k dispozici DNA ** Do dědičnosti australopitéka Paranthropus robustus nahlédli prostřednictvím proteinů

26.  7.  2023| Jaroslav Petr |1

GenetikaDNA

Energetické nápoje s taurinem by mohly být lékem proti stárnutí. Chce to ale provést testy na lidech | Foto: Pxfuel

** Aminokyselina taurin utužila stárnoucím opicím zdraví a myším a červům prodloužila život ** Myši, kterým byl podáván taurin, žily až o 12 % déle než myši, které tuto aminokyselinu nedostávaly ** Užívání taurinu se ale nedoporučuje dřív, než budou známy výsledky testů s lidskými dobrovolníky

23.  6.  2023| Jaroslav Petr |18

PotravinyZvířataStárnutí

Jak se člověk vyšvihl na výsluní evoluce: V čem jsme stejní a v čem jsme lepší než opice  | Foto: DeFacto, CC BY-SA 4.0

** Z genomů 233 druhů primátů vědci vyčetli, jakým způsobem se člověk vyšvihl na výsluní evoluce ** Lidem mohla pomoct zvědavost, v níž nad lidoopy triumfují už malé děti ** Naopak, přehnaným optimismem po nečekaném zisku si s opicemi v ničem nezadáme

8.  6.  2023| Jaroslav Petr |7

ZvířataEvoluceLidé

„Umělá inteligence by mohla způsobit vyhynutí lidstva,“ varuje šéf OpenAI | Foto: mikemacmarketing, CC BY 2.0

„Umělá inteligence by mohla způsobit vyhynutí lidstva,“ varuje šéf OpenAI

31.  5.  2023| Jiří Černý |23

OpenAIUmělá inteligenceBezpečnost

Po stopách záhadné bytosti  lai ho: Žijí na ostrově Flores „hobiti“? | Foto: Tim Evanson, CC BY-SA 2.0

Po stopách záhadné bytosti lai ho: Žijí na ostrově Flores „hobiti“?

** Mezi domorodými obyvateli indonéského ostrova Flores kolují svědectví o střetech s malým, chlupatým tvorem ** Popis bytosti označované jako lai ho´a nápadně připomíná pravěkého Homo floresiensis ** Přežívají tito pravěcí lidé v horách indonéského ostrova až do dnešních časů?

17.  5.  2023| Jaroslav Petr |4

Záhady

Proběhne člověku před očima celý život? Experiment odhalil, že mozek umírajících může přehrávat vzpomínky | Foto: Ars Electronica, CC BY-NC-ND 2.0

** Lidé, kteří se probrali z klinické smrti, líčí nevšední zážitky ** Podívá se člověk na své tělo z ptačí perspektivy, jako kdyby z něj vystoupil? ** Snímání mozkové aktivity pacientů odpojovaných od přístrojů odhalilo pozoruhodný nárůst mozkové aktivity

11.  5.  2023| Jaroslav Petr |12

SmrtMozek

Temná turistika. Třináct děsivých míst, která připomínají, co dokáže člověk nebo příroda

** Temná turistika vyhledává místa spojená se smrtí či utrpením ** Vybrali jsme osm děsivých míst přírodních a technických katastrof ** Připomínají události, které změnily náš svět

19.  4.  2023| Karel Kilián |2

CestováníTuristika

Plastové odpadky mění geologii Země. Tyto horniny vznikají přírodním tavením plastů. Vítejte v antropocénu | Foto: Aaikevanoord, CC BY-SA 4.0

23.  3.  2023| Jaroslav Petr |3

PlastyGeologie

Všude kolem nás je spousta psychopatů. Proč nevymřeli, anebo proč naši společnost úplně neovládli? | Foto: PublicDomainPictures

** Psychopati tvoří jen zlomek celkové populace ** Na vedoucích místech se ale vyskytují ve velkých počtech ** Co předurčuje psychopaty k úspěchu a může se proti nim společnost nějak bránit?

24.  2.  2023| Jaroslav Petr |20