Lék na Alzheimera pomáhá opravovat poškozené zuby

Je všeobecně známo, že léky mají různé vedlejší účinky. Většina z nich je nežádoucí, ale některé umí být i užitečné. Například takový Tideglusib - který byl původně vyvinutý a testovaný za účelem léčby Alzheimerovy choroby – dokáže podporovat přirozenou regeneraci zubů. Alespoň u myší.

Tideglusib stimuluje kmenové buňky v zubní dřeni – zdroji nového dentinu (žlutobílé hmoty, která připomíná kost a tvoří většinu zubu).

Zub může dentin obnovovat bez jakékoliv pomoci, ale pouze za určitých okolností. Dřeň musí být vystavena působení infekce či jiným problémům. I pak ovšem zvládne vyprodukovat jen velmi tenkou vrstvu, která na vyplnění hlubší dutiny nestačí.

Tideglusib situaci radikálně mění, neboť jednoduše „vypne“ enzym GSK-3 zastavující tvorbu dentinu. Vědci to ověřili tím, že do dotyčného léku namočili malé, biodegradabilní houbičky z kolagenu a vložili je do dutin. Během šesti týdnů byla poškození opravena a houbičky se rozpadly.

Nyní zbývá už jen zjistit, zda to stejně tak dobře bude fungovat i u lidí – což v tomto konkrétním případě ovšem půjde velmi jednoduše.

„Použití léku, který již byl zkoušen v klinických studiích na Alzaimerovu chorobu, poskytuje opravdovou příležitost dostat toto zubní ošetření rychle na kliniky,“ uvedl Paul Sharpe z King's College London v rozhovoru pro The Telegraph.

Zdroj: Futurism