1 / 33

Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede

Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 1 - VTM.cz 1
Říkají mu Bloodhound SSC a v létě 2018 s ním chtěli překonat pozemský rychlostní rekord. To se však nepodařilo - chyběly peníze. Projekt se ale podařilo oživit. Pozemní raketa má nového majitele s ambicí rekordní jízdu uskutečnit. 
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 2 - VTM.cz 2
K rekordu by stačilo být jen jedno procento nad aktuálním rekordem, tedy asi 1240 km/h. Ale když 1000 mil za hodinu je tak krásně kulaté číslo… Cíl je tedy 1000 m/h neboli 1609 km/h. To znamená o 369 km/h víc oproti současnému rekordu!
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 3 - VTM.cz 3
Když to má aspoň tři kola, která při jízdě zůstanou na silnici, může se tomu říkat auto.
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 4 - VTM.cz 4
Vůbec nevadí, že vzadu je proudový motor a pod ním ještě tři raketové.
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 5 - VTM.cz 5
Dohromady mají 8× větší výkon než všechny vozy v závodě formule 1 dohromady.
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 6 - VTM.cz 6
Takhle vypadá celý proudový motor Eurojet EJ200. Standardně se používá ve stíhačkách. Foto: Julian Herzog, CC BY 4.0
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 7 - VTM.cz 7
Pilot sedí v malé kukani pod rozměrným otvorem pro přívod vzduchu k proudovému motoru.
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 8 - VTM.cz 8
Kola budou celokovová, takovou zátěž by žádná pneumatika nezvládla.
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 9 - VTM.cz 9
Pod proudovým motorem je trojice raketových motorů na pevné palivo.
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 10 - VTM.cz 10
Takhle to bude vypadat pod povrchem.
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 11 - VTM.cz 11
Po sérii ilustrací je tady už skutečný Bloodhound SSC. I když stále ve vývojové fázi. Foto: Stefan Marjoram
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 12 - VTM.cz 12
Rychlostní rekordy automobilů nepadají příliš často. Od toho posledního, kdy Andy Green na voze ThrustSSC překonal výkonem 1 228 km/h rychlost zvuku, uběhlo už dvacet let. Foto: Stefan Marjoram
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 13 - VTM.cz 13
Toto je Richard Noble, který to celé vymyslel. Je sám držitelem pozemského rychlostního rekordu, v roce 1983 s vozem Thrust2 dosáhl na 1019 km/h. Foto: Stefan Marjoram
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 14 - VTM.cz 14
Bloodhound SSC koncem října vyjel na veřejný test, kdy Andy Green dosáhl na britském letišti Cornwall Airport Newquay na rychlost 338 km/h. Foto: Stefan Marjoram
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 15 - VTM.cz 15
Vozidlo ještě nebylo kompletně vybavené. Mělo jen hlavní proudový motor Rolls-Royce Eurojet EJ200. Tady je vidět před instalací do Bloodhoundu. Foto: Stefan Marjoram
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 16 - VTM.cz 16
Proudový motor ale stačí jen na rychlost kolem tisíce kilometrů za hodinu. Foto: Stefan Marjoram
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 17 - VTM.cz 17
Až Bloodhound pojede naostro, dostane proto ještě trojici tří raketových motorů na pevné palivo, s jejichž tahem 122 kN zvládne cílových tisíc mil v hodině. Foto: Stefan Marjoram
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 18 - VTM.cz 18
Zajímavosti o projektu Bloodhound SSC.
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 19 - VTM.cz 19
Průřez Bloodhoundem: proudový motor, soustava raketových motorů... V oválné nádrži bude okysličovadlo.
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 20 - VTM.cz 20
jak se vyvíjel pozemský rychlostní rekord.
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 21 - VTM.cz 21
Rekordní rychlosti: shora člověk, cyklista, motorový člun, překonání rychlosti zvuku v autě, volný pád Felixe Baumgartnera, rekord při letu v nízké hladině, plánovaný rekord Bloodhoundu, raketa X-15, Saturn V.
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 22 - VTM.cz 22
Na dalších fotografiích je vozidlo ThrustSSC, které drží aktuální pozemský rychlostní rekord. Foto: Cmglee, CC BY-SA 3.0
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 23 - VTM.cz 23
V roce 1997, tedy před dvaceti lety, s ním Andy Green dosáhl rychlosti 1 228 km/h.
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 24 - VTM.cz 24
S „automobilem“ při tom vůbec poprvé překonal rychlost zvuku. Foto: Cmglee, CC BY-SA 3.0
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 25 - VTM.cz 25
V týmu, který vyvíjel ThrustSSC, byl stejně jako u Bloodoundu Richard Noble. Foto: Andrew Graves
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 26 - VTM.cz 26
Toto už je Bloodhound SSC v nových barvách s novým majitelem a sponozorem. 
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 27 - VTM.cz 27
Projekt nyní nese název Bloodhound LSR a vůz se přestěhoval z bývalé základny v anglickém Bristolu do SGS Berkeley Green University Technical College. Nejvýraznější změnou je nový nátěr – tmavě modrou a oranžovou nahrazuje bílá a červená.
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 28 - VTM.cz 28
Koncem roku koupil od nuceného správce veškerá aktiva generální ředitel Grafton LSR Ian Warhurst, který hodlá původní záměr dotáhnout do zdárného konce. Uvedl, že by byla škoda poslat projekt, postavený na vášni a nadšení, k ledu.
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 29 - VTM.cz 29
Na pozici pilota nadále zůstává Andy Green, který je držitelem stále platného (a notně „vousatého“) rychlostního rekordu, dosaženého na zemi - 15. října 1997 dosáhl s vozem ThrustSSC rychlosti 1227,986 km/h.
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 30 - VTM.cz 30
Hlavním úkolem je nyní získat dostatek finančních prostředků na transport speciálu do jihoafrické provincie Northern Cape, kde má na solném jezeře Hakskeenpan dojít k pokusu o překonání rychlostního rekordu.
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 31 - VTM.cz 31
Bloodhound
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 32 - VTM.cz 32
Bloodhound
Galerie - Bloodhound, který má překonat rychlost 1600 km/h, se k rekordu přece jen rozjede, foto 33 - VTM.cz 33
Barvy auta se ještě mohou změnit, neboť vůz bude sloužit jako reklamní plocha pro případné sponzory. Bloodhound LSR má také nové oficiální webové stránky.