Bosch chce chránit posádky elektromobilů při nehodách řízenými explozemi

Přestože v elektromobilech není nádrž s palivem, existuje v případě nehody řada nezanedbatelných rizik. Proto výrobci i partnerské firmy pracují na zvýšení bezpečnosti v takových situacích. Bosch minulý týden prezentoval poměrně neobvyklý způsob ochrany posádky, při kterém využívá řízené exploze.

Zatímco v případě aut se spalovacím motorem je největší hrozbou poškození palivové nádrže nebo přívodu paliva do motoru, u elektrických aut pramení riziko především z poškození kabeláže a akumulátorů. Při nehodě může dojít k průniku elektrického proudu o napětí 400 až 800 voltů do kovové karosérie a rámu, což je nebezpečné nejen pro posádku, ale též pro záchranáře.

Zdánlivě prosté řešení

Bosch se snaží vyřešit rizikovou situaci rozpojením elektrických okruhů, do kterých umísťuje malé pyropatrony o rozměrech asi 1×1 centimetr. V případě nehody dojde k malým řízeným explozím, které přeruší napájecí kabely. Cílem je fyzicky odpojit komponenty vozidla od akumulátorů a významně tak snížit riziko úrazu elektrickým proudem.

Pyropatrony se aktivují v sérii malých výbuchů, během kterých oddělí vysokonapěťovou kabeláž propojující baterii a elektrické součásti. Tím teoreticky eliminují riziko úrazu elektrickým proudem nebo požáru. Řízené výbuchy sice mohou znít dramaticky, nicméně v praxi budou tak malé, že si jich posádka vozu pravděpodobně ani nevšimne. Speciálně navržené mikročipy deaktivují výkonové obvody vozidla během zlomku sekundy.

Z hlediska principu to funguje podobně, jako v případě pyropatron v airbagu či bezpečnostních pásech. K řízeným explozím tedy dojde jedině v okamžiku, kdy systémy vozidla nezpochybnitelně detekují nehodu. Ačkoli nová technologie nevylučuje všechna rizika, Bosch věří, že její používání pomůže zmírnit obavy majitelů elektrických vozidel o svou bezpečnost.

Největší riziko stále hrozí

Zásadní výhodou nového systému má být nezávislost na ostatních elektrických okruzích. Měl by tedy fungovat bez ohledu na to, v jakém stavu je elektroinstalace vozu po nehodě a zajistit odpojení jednotlivých segmentů. „Naše polovodičová technologie hraje zásadní roli v bezpečnosti hybridních a elektrických vozidel,“ říká manažer Bosch Automotive Electronics Jens Fabrowsky.

Toto řešení pochopitelně nemůže eliminovat všechna rizika, související s haváriemi elektrických aut. Největší hrozbou je v tomto případě exploze a požár baterií, k níž může dojít následkem jejich fyzického poškození.

„Vzhledem k rostoucímu počtu elektrických vozidel, která mohou být potenciálně účastníky nehod, jsou takové systémy naprosto nezbytné, pokud máme co nejrychleji a nejbezpečněji plnit své poslání pomáhat a zachraňovat oběti dopravních nehod,“ dodává Karl-Heinz Knorr, místopředseda německé asociace hasičů (DFV).

Diskuze (17) Další článek: Audioteka.cz slaví 8 let a tradičně dnes nabízí všechny audioknihy jen za 149 Kč

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,