Atlantský oceán se neustále rozšiřuje. Vědci odhalili nový bizarní jev

Atlantský oceán se neustále rozšiřuje a konvenční desková tektonika nedokáže úplně objasnit, proč k tomu dochází. Informoval o tom Gizmodo.

Když v roce 2016 vědci z Velké Británie a Itálie spustili na dno Atlantiku 39 seismometrů, očekávali, že jejich zjištění budou „velmi nudná“. Místo toho však odhalili nový bizarní jev.

Zdá se, že tento jev tlačí okraje oceánu dále od sebe a částečně tak přepisuje dosavadní vědecké poznatky o postupném pohybu tektonických desek.

Jako těsto na pizzu

Ukázalo se, že plášť pod Atlantikem je ohniskem seismické aktivity. Pod Středoatlantickým hřebenem se magma ve spodním plášti tlačí nahoru a ven způsobem, který Gizmodo přirovnal k procesu vytlačování těsta na pizzu.

Stejným způsobem vznikly vulkanické ostrovy jako Havaj a Island – s tím rozdílem, že tyto konkrétní výrony nemají podobu erupcí a ani nedosahují povrchu.

Badatelé před sebou nicméně mají ještě spoustu práce. Jak jeden z nich – seismolog Nick Harmon z University of Southampton – prozradil, i jejich nejlepší data vypadají jako „rozmazaný CAT sken“.

Diskuze (9) Další článek: Bastlíř upravil 17 let starý Apple iPod tak, že zvládne přehrávat písničky ze Spotify