Apollo

Apollo nás zajímá stejně jako vás, k tomuto tématu jsme připravili už řadu zajímavých článků. Přečtěte si je.

Astrosnímek týdne: Mlhovina Pa 30 | Foto: NASA, ESA, USAF, NSF (zpracoval G. Ferrand, J. English, R. A. Fesen a C. Treyturik)

Astrosnímek týdne: Mlhovina Pa 30

8.  4.  2024| Vojtěch Malý

AstronomieVesmír

Kolem Země dnes v noci proletěl 8metrový asteroid. Podívejte se, jak blízko byl ve srovnání se satelity nebo Měsícem

27.  1.  2023| Karel Kilián,  |3

ZeměAsteroidySluneční soustava

Česko má prvního vesmírného turistu. Díky japonskému miliardáři se podívá až k Měsíci

9.  12.  2022| Filip Kůžel,  |59

Vesmírná turistikaČesko

| 10.  8.  2022| Jakub Čížek

53 let od prvního kroku na Měsíci. Neil Armstrong získal nesmrtelnost, ale rozhodně to neměl zadarmo

20.  7.  2022| Reflex.cz,

Osobnosti vědy a technikyMěsícApollo

V roce 2025 mají na Měsíci znovu přistát lidé. Loď Artemis zamíří k jižnímu pólu, kde to bude mít složitější než Apollo | Foto: NASA

** NASA pokračuje v přípravách návratu člověka na Měsíc ** Už zřejmě víme, kde přistane lunární modul v podobě upravené lodi Starship ** Ve hře jsou dvě oblasti u kráteru Shackleton

21.  6.  2022| Petr Kubala |4

ArtemisMěsíc

Kříží dráhu Země, je obrovský a nezvykle modrý. Vědci odhalili tajemství asteroidu Phaethon | Foto: NASA

** Phaethon je pět kilometrů velký asteroid, kteří se pohybuje po protáhlé dráze okolo Slunce ** Phaethon má modrou barvu a vědci už ví, proč tomu tak je

17.  6.  2022| Petr Kubala |2

AstronomieAsteroidyVesmír

LEGO se klaní největším technologickým výhrám lidstva. Podívejte se, jak zpracovalo misi Apollo 11 a ISS

19.  5.  2022| Filip Kůžel

LegoMezinárodní vesmírná staniceApollo

Budoucnost s příchutí retra. Vybrali jsme nejlepší fotografie z přesunu rakety SLS a popsali, co na nich vidíte

** Raketa SLS pro program Artemis se nedávno vydala na startovací rampu ** Nyní je už zase zpět v hale, kde budou odstraněny objevené problémy ** První start by mohl proběhnout v srpnu ** Raketa je nástupcem Saturnu V a bude vynášet astronauty k Měsíci

3.  5.  2022| Petr Kubala |1

SLSArtemisRaketa

Houstone, máme problém: Fascinující příběh mise Apollo 13 na fotografiích

** V roce 1970 se odehrál jeden z nejsilnějších příběhů kosmonautiky ** Mise Apollo 13 měla být třetím výletem Američanů na Měsíc, ale změnila se v boj o záchranu ** Podívejte se na autentické fotografie z přípravy i průběhu mise

11.  4.  2022| David Polesný |17

ApolloNASARaketaVesmír

HP kupuje výrobce sluchátek, která přenášela první slova z Měsíce | Zdroj: Buzz Aldrin / NASA

HP kupuje výrobce sluchátek, která přenášela první slova z Měsíce

29.  3.  2022| Lukáš Václavík |9

Hewlett Packard (HP)Akvizice

Raketa SLS se vydá na startovací rampu. A jednou poletí na Měsíc. Podívejte se, z čeho se skládá | Foto: NASA

** Raketa SLS (Space Launch System) se chystá na první start ** SLS bude vynášet k Měsíci kosmickou loď Orion ** V rámci prvního letu (Artemis 1) poletí bez posádky, při dalším letu astronauté oblétnou Měsíc

15.  3.  2022| Petr Kubala

OrionSLSArtemis

Za hranice vesmírné turistiky. Isaacman vystoupí do volného prostoru a jako první člověk vyzkouší Starship

26.  2.  2022| Karel Dlabač,

Vesmírná turistikaElonovinky

Postavili lunární modul pro misi Apollo. Teď pošlou na Měsíc terénní vozidlo | obr.: Northrop Grumman

Postavili lunární modul pro misi Apollo. Teď pošlou na Měsíc terénní vozidlo

26.  11.  2021| Jiří Dobrý,  |1

Z vesmíruArtemisMěsíc

Lunární rover LTV, kterým budou astronauti jezdit po Měsíci, musí zvládat i extrémně mrazivé počasí | Foto: Northrop Grumman

** Astronautům na Měsíci se bude hodit výkonné vozidlo, se kterým by mohli brázdit lunární krajinu ** Tím by se měl stát Lunar Terrain Vehicle (LTV) ** Na konceptu tohoto roveru se již usilovně pracuje

22.  11.  2021| Stanislav Mihulka

MěsícNASA

NASA kvůli Bezosovi odložila přistání člověka na Měsíci a varovala před Čínou | Foto: SpaceX

NASA kvůli Bezosovi odložila přistání člověka na Měsíci a varovala před Čínou

** Oblet Měsíce proběhne v květnu 2024 ** K přistání na Měsíci dojde nejdříve v roce 2025 ** Lunárním modulem bude Starship od SpaceX

10.  11.  2021| Petr Kubala |55

ArtemisMěsícNASAJeff Bezos

Sestaveno jest. Raketa SLS je hotová, odstartuje nejdříve v únoru | Foto: NASA

Sestaveno jest. Raketa SLS je hotová, odstartuje nejdříve v únoru

** NASA dokončila sestavování rakety SLS pro misi Artemis 1 ** K prvnímu startu rakety by mohlo dojít v polovině února ** Raketa vynese loď Orion na dráhu kolem Měsíce

25.  10.  2021| Petr Kubala |22

SLSArtemisMěsícRaketa

Poslední kilometry na Zemi. NASA hledá nový astrovan pro dopravu astronautů na startovací rampu | Foto: NASA

** NASA hledá nový vůz pro dopravu astronautů na startovací rampu ** Vůz bude sloužit pro program Artemis ** Vůz bude nástupce slavného Astrovanu

30.  9.  2021| Petr Kubala |3

ArtemisNASADoprava

Otec osobního počítače Ed Roberts. Chtěl být lékařem, ale nakonec změnil podobu IT

Ed Roberts chtěl být původně lékařem. Nakonec se pustil do světa IT a i díky němu dnes vypadají osobní počítače tak, jak vypadají. Letošního 13. září by se zakladatel společnosti MITS dožil osmdesáti let.

| 27.  8.  2021| Jan Spěšný

Osobnosti počítačové historieIT Osobnosti

Čech u startu na Měsíc. Karel Pacner vzpomíná na misi Apollo 11

V čerstvých pětaosmdesáti letech zemřel 7. dubna publicista a spisovatel Karel Pacner. Věnoval se zejména kosmonautice, vesmíru, ale i moderní historii. Jako novinář se zúčastnil startu mise Apollo 11, jejíž účastníci poprvé stanuli na Měsíci.

| 6.  5.  2021| Jan Spěšný

KosmonautikaApollo

Lego v dubnu: 60 novinek, inzerát na práci snů a přehled slev

** Lego je vesmír sám pro sebe a děje se v něm hromada zajímavostí. ** Každý měsíc posbíráme ty nej novinky, stavby, nápady a události. ** Samostatnou kapitolu věnujeme slevám na českém trhu.

3.  5.  2021| Pavel Tazbirek

LegoStavebnice

Zemřel Michael Collins: astronaut, který měl Měsíc na dosah, ale nikdy na něj nevstoupil | Foto:  NASA; restored by Coffeeandcrumbs, Public domain

29.  4.  2021| Karel Kilián |1

Osobnosti vědy a technikyMěsícApollo

NASA rozhodla. Člověka dopraví na Měsíc Starship od SpaceX | Foto: SpaceX

NASA rozhodla. Člověka dopraví na Měsíc Starship od SpaceX

** NASA překvapivě vybrala jen jednoho dodavatele pro výrobu lunárního modulu (Human Landing System) programu Artemis. ** Zakázku získala SpaceX se svou kosmickou lodí Starship.

16.  4.  2021| Petr Kubala |100

HLSArtemisStarship

Šestikolku Perseverance pohání prehistorický procesor. Podobný měl i Apple iMac G3 | Zdroj: NASA.

** Rover pohání prehistorický čip PowerPC 750, prolétlo internetem ** Ve skutečnosti je to složitější, je to jeho kosmická verze ** Jmenuje se BAE RAD750 a příliš nezestárnul