Američtí vývojáři DARPA postavili radar do kouře a dýmu

  • Bojovníci moderních válek si již před časem osvojili trik, s jehož pomocí čelí letecké převaze protivníka
  • Zapalují ropu, pneumatiky nebo cokoliv jiného, co pořádně hoří a ještě lépe dýmá
  • Američtí vojenští vývojáři DARPA ohlásili zásadní průlom v technologiích radaru, který by s touto taktikou mohl skoncovat

Bojovníci moderních válek si již před časem osvojili trik, s jehož pomocí čelí letecké převaze protivníka. Zapalují ropu, pneumatiky nebo cokoliv jiného, co pořádně hoří a ještě lépe dýmá.

Tuto taktiku používají ozbrojenci tzv. islámského státu, syrští povstalci a řada dalších jednotek či skupin. Je to jednoduché a proti přesným leteckým útokům slušně účinné.

Američtí vojenští vývojáři DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) v těchto dnech ohlásili zásadní průlom v technologiích radaru, který by s touto taktikou mohl skoncovat. Po dlouhých desetiletích úsilí a nepříliš úspěšných pokusů přicházejí se zařízením, s nímž lze sledovat povrch země skrz kouř, dým, mlhu či mraky.

Soudobé technologie, které se o něco takové snaží, mají celou řadu potíží a nefungují ideálně. Vojenské letouny využívají pro sledování pohyblivých cílů za zhoršené viditelnosti například infrakamery, ty ale nevidí skrz mraky.

Radary SAR (Synthetic aperture radar) to zvládnou, ale zase fungují příliš pomalu. Snímání radarů SAR je sice možné zrychlit přesunem na vyšší frekvence, tím se ale radar zase stane citlivým na atmosférické jevy, jako jsou mraky, mlha nebo třeba právě dým. Je to jako začarovaný kruh.

Agentura DARPA ve svém nedávném prohlášení prozradila, že jejich program ViSAR, čili Video Synthetic Aperture Radar, velmi pokročil. V nedávných testech nasnímali nepřetržité video zemského povrchu v reálném čase se zařízením, které bylo na palubě upraveného letounu DC-3 za letu v mracích nebo i nad mraky.

Kdykoliv letounu zaclonily výhled mraky, tak mu osleply elektro-optické i elektro-infračervené senzory. ViSAR ale jel dál a snímal povrch nepřetržitě během letu. Klíčovou součástí radaru ViSAR je EHF (Extremely High Frequency) senzor, který pracuje na vysokých frekvencích a vidí skrz kouř nebo mraky.

Když v roce 2012 DARPA představila program Video Synthetic Aperture Radar, tak vojenští vývojáři počítali s tím, že tyto radary dostanou legendární letouny těžké palebné podpory Lockheed AC-130, s nimiž operují americké speciální jednotky. Teď to ale vypadá, že využití radaru ViSAR bude širší, a že ho budou mít k dispozici různé typy letadel.

Zdroj: Defense One, Foto: DARPA

Diskuze (2) Další článek: WD začalo prodávat rekordní pevný disk s kapacitou 14 TB

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,