Nová americká raketa by mohla hned napoprvé letět s astronauty

• Nová americká superraketa měla letět příští rok bez posádky.
  • NASA zvažuje, že hned první let proběhne s posádkou.
  • Raketa má dopravit astronauty k Měsíci.

Změna amerického prezidenta znamená také změny ve vedení NASA. Dočasný šéf úřadu Robert Lightfoot zadal vypracovat studii, která by měla odpovědět na otázku, zda by nová americká superraketa SLS nemohla hned napoprvé letět s posádkou.

Nová éra: Raketa SLS a loď Orion

NASA přenechává oběžnou dráhu soukromým dopravcům (SpaceX, Boeing) a chce se soustředit na vzdálenější destinace.

Už v prosinci 2014 odstartovala do vesmíru bez posádky kosmická loď Orion. Poprvé a naposledy to bylo s raketou Delta IV Heavy.

Různé konfigurace rakety SLS. Nejdříve měla letět verze Block 1. Druhý let (a první s posádkou) měl patřit vylepšené verzi Block 1B.

Další let Orionu má přijít ke konci příštího roku. Kosmická loď už bude umístěna na vrcholu nové rakety SLS (Space Launch System). V rámci více než tři týdny trvající mise EM-1 (Exploration Mission-1) se vydá bez posádky k Měsíci, okolo něhož několikrát oblétne.

Astronauti se měli zúčastnit až obletu Měsíce v rámci mise EM-2 v roce 2021 nebo později.

Hned první let naostro?

V NASA se ale nyní zamýšlejí nad tím, zda do Orionu neposadit astronauty už při prvním letu!

Jedná se zatím pouze o počáteční úvahu. Vyřešit by se musela celá řada problémů. Mnohé systémy pro Orion nejsou hotové a pro EM-1 se s nimi ani nepočítalo.

Raketa SLS bude mít několik konfigurací. Pro první let s posádkou se počítalo s verzí „Block 1B“, jehož součástí je také stupeň EUS (Exploration Upper Stage) a ten samozřejmě není připravený.

Je zřejmé, že pokud bude první let SLS pilotovaný, uskuteční se později než v příštím roce. Zatím není ani jasné, kam by v Orionu astronauti letěli. Varianta pouhého obletu Země asi není reálná. Nejspíše by se Orion vydal po trajektorii, kterou měl absolvovat v rámci mise EM-2.

První lety obvykle bez astronautů

První lety raket i kosmických lodí se obvykle odehrávají bez posádky, aby se vše vyzkoušelo. Není tomu tak ale vždy. Americký raketoplán bez astronautů letět nedokázal. Při prvním letu v dubnu 1981 tvořili posádku dva astronauti.

Diskuze (5) Další článek: Google v prohlížeči Chrome porušil patenty. Zaplatí vysoké odškodné